Markkinateesit
1. Hyväntekeväisyys
Joka vuosi eri kohde. Jokin paikallinen tai paikallisia koskettava yhteinen asia! (Suoraan kohteelle, ei virkakoneistolle)
2. Talakootyö ja vapaaehtoiset
Tapahtuman tarkoituksena on luoda uutta yhteisöllisyyttä ja me-henkeä sekä opettaa etenkin nuorille yhdessä tekemisen kokemusta ja riemua yhteiseen päämäärään.
3. Paikalliset käsityöläiset, pienyrittäjät,
yritykset, taiteilijat ja yhteisöt
Annetaan mahdollisuus paikallisille tuoda artikkeleitaan ja tuotteita laajasti esille. Ei tehdas- tai massatuotantoa.
4. Kulttuurihistoria
Rovaniemen markkinoiden 1900-luvun alun rillumarei- ja junttikulttuurin perinteiden vaaliminen sekä säilyttäminen. Mm. pukeutumisella ja markkina-alueen somistamisella tuodaan vanha markkinahenki tähän päivään löysästi, mutta varmasti.
5. Henki ja tunnelma
Saadaan noudattamalla neljää edellistä teesiä sekä pitämällä uskonto ja politiikka markkinaporttien ulkopuolella.